Ważne pytania o mentoring

« wróć

Choć coachów i mentorów jest na rynku bardzo dużo, to wybór dla siebie odpowiedniego coacha czy mentora jest często jest bardzo trudnym zadaniem, gdyż te zawody wciąż nie są prawnie uregulowane, więc właściwie każdy może się tym zajęciem parać. A nowe szkoły i kursy dla coachów lub mentorów pojawiają się jak grzyby po deszczu. Jak dobrze wybrać? Najpierw warto lepiej zrozumieć czym się mentor zajmuje, a czym nie oraz jakie kompetencje musi posiadać. 

 

Co robi mentor? Czym różni się od coacha?

Najkrócej mówiąc: Mentor uczy, skłania do refleksji, słucha, inspiruje i przewodzi. Zadaniem mentora jest wyposażenie mentee, czyli ucznia w nowe kompetencje, a także wspieranie go w ich skutecznym wyćwiczeniu do takiego poziomu, w którym mentee stanie się samodzielny w danej dziedzinie, a tym samym zdolny do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Uczeń ma nie tylko działać samodzielnie na podstawie nowych kompetencji, ma również rozwijać już istniejące, by uzyskiwać lepsze od standardowych wyniki. Wnikliwość jest zatem immanentną cechą mentoringu. Liczy się wynik, który uzyskuje mentee.

Mentor różni się od coacha tym, że zna kontekst mentee i dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, a więc od mentora możesz usłyszeć dużo praktycznych wskazówek.

Dla klientów nie ma to zwykle żadnego znaczenia czy korzystają z coachingu, czy mentoringu, a roztrząsanie różnic między metodami najczęściej w ogóle ich nie interesuje. Dla klienta ważne jest, czy osiągnie swój cel i jak szybko go osiągnie, a wybór metody jest zwykle wtórny.

 

Co daje mentor, czego nie dadzą szkolenia, warsztaty, webinary i e-learning?

Praca z mentorem to indywidualne podejście, znajomość kontekstu mentee oraz możliwość korzystania z unikalnego doświadczenia mentora, które w połączeniu z dobrą relacją osobistą pomiędzy mentorem a mentee może dawać spektakularne efekty podnosząc w miarę trwania procesu nie tylko kompetencje mentee, ale także jego motywację, konsekwencję i determinację do realizowania coraz śmielszych celów.

 

Jak wygląda sesja z mentorem?

Jest to zwykle krótsza lub dłuższa rozmowa. To jak będzie ona wyglądać zależy to zarówno od mentora jak i od mentee.

Pierwsza sesja zwykle dotyczy takich pytań, jak:

• Dla jakiej firmy obecnie pracujesz?

• Co cię zmotywowało do skorzystania z mentoringu?

• Jakie są twoje aktualne obawy lub wyzwania zawodowe, na rozwiązanie których poszukujesz pomocy?

• Jakie są twoje cele i aspiracje zawodowe długofalowo?

• Co w tej chwili jest dla Ciebie najważniejszym celem?

 

W jaki sposób mentor wspiera swojego mentee? Z czym się mierzy? Na co musi uważać?

Mentor powinien być przede wszystkim dobrym słuchaczem oraz osobą dostrzegającą problemy oraz rozwiązania.

Mentor musi jednak uważać na swoje ego. Musi wyrażać się precyzyjnie i zwięźle. Mentor przede wszystkim musi być w pełni obecny i uważny na osobę mentee, mieć dla niego czas oraz chcieć ten czas poświęcić właśnie swojemu mentee.

 

Jakie błędy może popełniać mentor?

Błędy Mentora mogą wynikać z:

• gadulstwa - Mentor musi je ograniczać;

• przejmowania odpowiedzialności - musi pamiętać, że osobą odpowiedzialną za zmianę, rozwój mentee jest sam mentee;

• wywieranie zbyt dużego wpływu przy podejmowaniu decyzji przez mentee;

• przejmowania roli emocjonalnej podpory i pocieszyciela w każdym temacie;

• dokonywania pochopnych ocen.

 

Czy można jakoś rozpoznać kto będzie wartościowym mentorem, a kto może przynieść szkody, gdy wybieramy go dla siebie?

Wartościowy Mentor to osoba, którą cechuje:

• wysoki poziom samoświadomości - wie kim jest, co umie, czego nie umie, co czuje, etc.;

• umiejętność dokonywania pogłębionej refleksji i autodiagnozy;

• wysoka inteligencja emocjonalna w zakresie kompetencji społecznych (m.in. empatia, asertywność, współpraca);

• rozwinięte kompetencje komunikacyjne;

• poczucie humoru i dystans do siebie (służące rozładowaniu napięcia i budowaniu relacji);

• wiedza zawodowa i merytoryczna i/lub doświadczenie życiowe;

• umiejętność konceptualizacji – dostrzegania i nazywania problemu, przed którym staje mentee;

• zainteresowanie rozwojem innych;

• satysfakcja czerpana z tego, że pomaga innym;

• zdolności przywódcze;

• jasność i precyzja ustalania celów.

Uważność, empatia i umiejętności komunikacyjne to obszary wciąż dość obce wielu świetnym ekspertom dlatego, jeśli tego brakuje - lepiej unikać takiego mentora.

 

Czy mentor może powiedzieć „nie wiem”?

Oczywiście, nawet powinien zawsze wtedy, kiedy nie wie.

 

Od ponad 12 lat prowadzę procesy tego typu, a Mentoring on-the-job, Business & Life Coaching czy Team Coaching to bardzo często stosowane przeze mnie narzędzia mające na celu m.in podniesienie efektywności osobistej, rozwijania sprzedaży, budowania relacji, usprawnienie zarządzania, rozwijania przywództwa, czy poprawy umiejętności w zakrsie perswazji, wywierania wpływu, negocjacji etc. Jest to wielokierunkowe wsparcie, które według mnie jest najskuteczniejszą i najszybszą metodą rozwijania kompetencji, szczególnie menedżerskich. Pomaga dostrzegać nowe możliwości i z nich odważnie korzystać, a w ten sposób pomaga nie tylko konkretnym ludziom, ale całym organizacjom osiągać najlepsze rezultaty. Prowadzi do wyraźnej, mierzalnej poprawy efektywności, podnosi morale oraz zacieśnia więzi pomiędzy ludźmi w firmie - szczególnie kiedy pracuję z osobami, które potem wdrażają w swoich firmach wewnętrzne programy mentoringowe. Wzmacniając osobę - mentoring wzmacnia również ogniwo organizacji, w którym ta osoba działa.

 

Iwona Golonko, CEO Maroney

 

Autorka mi.in programu Sprzedaż w stylu R.E.T.R.O i Akademia Liderów Jutra

 

Posiada ponad 10 lat doświadczeń w dziedzinie Mentoring on-the-job oraz Business & Life Coaching dla wyższej i średniej kadry zarządzającej oraz dla zespołów w zakresie m.in efektywności osobistej, sprzedaży, budowania relacji, perswazji i wywierania wpływu.

 

Trenerka biznesu, mentorka w Fundacji Liderek Biznesu