Myślenie systemowe organizacyjnym świętym graalem

« wróć

Myślenie systemowe organizacyjnym Świętym Graalem
MYŚLENIE SYSTEMOWE ORGANIZACYJNYM ŚWIĘTYM GRAALEM CZ. 1

 


MYŚLENIE SYSTEMOWE – wielu o nim słyszało, wielu go poszukuje i dąży w swoich organizacjach do jego wdrożenia, ale niewielu tak naprawdę zdaje sobie sprawę, co znaczy ten termin i jak się zabrać do tego wyzwania.

Chociaż główne założenie tej koncepcji wydaje się zrozumiałe, bo w końcu myślenie systemowe to nic innego niż umiejętność postrzegania organizacji jako całości, przy równoczesnym uwzględnianiu poszczególnych elementów składowych i braniu pod uwagę interakcji zachodzących pomiędzy nimi, to jednak przełożenie tej idei na konkretną strategię upowszechniania w organizacji takiego właśnie myślenia napotyka na ogromne trudności.


Podstawowy paradoks: Rób jak mówię, a nie tak, jak ja robię...


Wiele organizacji, widząc oczywiste korzyści płynące z powszechnego wdrożenia myślenia systemowego wśród pracowników, postanawia natychmiast tę koncepcję u siebie wdrożyć i oczekuje szybkich rezultatów. Co w tym złego?


Niby nic, jednak takie podejście do wdrożenia stoi w sprzeczności z założeniami myślenia systemowego. Nie ma czasu, żeby dobrze zaplanować proces, wziąć pod uwagę cały wachlarz najważniejszych czynników mających wpływ na to wdrożenie oraz interakcje pomiędzy – więc po prostu działam na „Hurra!”


Zamiast podejść systemowo również do wdrożenia takiej postawy w organizacji kadra zarządzająca takiej firmy postępuje wręcz odwrotnie i wybiera drogę na skróty, oczekując od pracowników myślenia systemowego bez żadnego uprzedniego przygotowania i wpływania na postawy i motywację. Takie organizacje organizują konkursy i plebiscyty, stosując wyłącznie zasadę kija i marchewki. I choć w tych metodach nie ma nic złego to jednak bez zmiany sposobu myślenia na najwyższych szczeblach organizacji nie zajdzie zmiana w myśleniu na jej niższych szczeblach. A wdrożenie myślenia systemowego wymaga od organizacji zwykle fundamentalnego zwrotu w sposobie organizacyjnego uczenia się, w postrzeganiu popełnianych przez pracowników błędów oraz w systemach motywacyjnych.