Część 1. Inteligencja emocjonalna, czyli co?

« wróć

ZNACZENIE EMOCJI

Czy wiesz, że... ?

W sytuacjach, w których osoby o wysokim ilorazie inteligencji zawodzą, a osoby o gorszych wynikach testu na inteligencję radzą sobie nadspodziewanie dobrze, decyduje zwykle wyższy poziom inteligencji emocjonalnej.

W praktyce wygląda to tak, że nasze emocje decydują o tym, jaki pożytek zrobimy ze swojego intelektu. Dlatego ważniejszym czynnikiem w osiąganiu sukcesu jest inteligencja emocjonalna, a nie iloraz inteligencji.

 

ZNACZENIE EMOCJI

  • Emocje wpływają na rozsądek w większym stopniu niż rozsądek wpływa na emocje.
  • Uczucia wyprzedzają myśli.
  • Świadoma myśl jest tylko niewielką częścią aktywności umysłowej.

 

UCZUCIA MAJĄ PIERWSZEŃSTWO

  • Poprzedzają świadomą myśl.
  • Mózg racjonalny wyrósł z emocjonalnego.
  • Emocjonalna część mózgowia jest większa od racjonalnej.

 

JAK UCZUCIA WPŁYWAJĄ NA ZACHOWANIE

 

W przeciwieństwie do racjonalnych myśli emocje są bezpośrednią przyczyną działania.

Rozszerzenie gamy głównych emocji może pomóc w wyjaśnieniu większej liczby sytuacji.

Niektóre emocje są przejawem naszego wnętrza, inne odzwierciedlają kierujące naszym zachowaniem siły zewnętrzne.

Do czego może prowadzić brak inteligencji emocjonalnej?

Na drugim biegunie inteligencji emocjonalnej znajduje się analfabetyzm emocjonalny, powodujący:

  • nasilenie się stanów agresji i przemocy, 
  • zwiększanie się ilości samobójstw, gwałtów i morderstw 
  • lub też przy mniejszym natężeniu - zmniejszenie się poziomu satysfakcji życiowej i umiejętności tworzenia dobrych relacji z innymi ludźmi.

Jakie predyspozycje psychologiczne należy mieć, aby być inteligentnym emocjonalnie?

  •     Samoświadomość
  •     Samokontrola
  •     Automotywacja
  •     Empatia 
  •     Umiejętności społeczne

 

 

Samoświadomość: zdolność do odczytywania swoich emocji i rozpoznawania ich wpływu przy poleganiu na wewnętrznych odczuciach w podejmowaniu decyzji - wiedza o  swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności. 

Świadomość emocjonalna - umiejętność rozpoznawania, jak nasze emocje wpływają na naszą pracę oraz jak są wykorzystywane w podejmowaniu decyzji. 

Poprawna samoocena – bezstronne wyczucie naszych osobistych zalet i ograniczeń, jasny obraz tego, co musimy poprawić oraz umiejętność uczenia się na doświadczeniach.

Wiara w siebie – odwaga, która bierze się z niezłomnego przekonania o naszych zdolnościach, umiejętnościach, wartościach i celach.

 

Samokontrola: obejmuje kontrolowanie swoich emocji i impulsów oraz dostosowywanie ich do zmieniających się okoliczności; skuteczne radzenie sobie z gwałtownymi emocjami i impulsami.

Samoregulacja - panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami, czyli samokontrola, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, sumienność, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian, innowacyjność.

 

Empatia: umiejętność wyczucia, rozumienia i reagowania na czyjeś emocje z jednoczesnym rozumieniem sieci społecznych:

  • uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie usługowe, świadomość polityczna tj. rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród przedstawicieli władzy
  • rozumienie innych – wyczuwanie uczuć i punktów widzenia innych osób
  • kształtowanie innych – wyczuwanie u innych potrzeby rozwoju i rozwijania ich zdolności
  • nastawienie usługowe – uprzedzanie, rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb klientów 
  • wspieranie różnorodności – tworzenie i podtrzymywanie szans na osiągnięcia dzięki wykorzystywaniu różnych typów ludzi
  • świadomość polityczna – rozpoznawanie politycznych i społecznych poglądów organizacji

 

Umiejętności społeczne: umiejętność inspirowania, wpływania i przyczyniania się do czyjegoś rozwoju przy jednoczesnej umiejętności zarządzania konfliktami.

  • Umiejętności  wzbudzania u innych pożądanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, umiejętności zespołowe. 
  • Wpływanie na innych – opanowanie metod skutecznego przekonywania. 
  • Porozumienie – wysyłanie jasnych i przekonujących przekazów. 
  • Łagodzenie konfliktów – pośredniczenie w sporach i ich rozwiązywanie.
  • Przewodzenie – inspirowanie i kierowanie. 
  • Katalizowanie zmian – inicjowanie, propagowanie albo kierowanie zmianami. 
  • Tworzenie więzi – pielęgnowanie instrumentalnych stosunków z innymi. 

Cz. 2 już wkrótce! EMPATIA, czyli co? Jakie zachowania z nią korelują, a które wręcz przeciwnie?

 

 

Milena Cieśla

Konsultant HR

 

Menedżer projektu rozwojowego dla PwC (2018), którego pierwszą część stanowią moduły warsztatowe z zakresu inteligencji emocjonalnej