Storytelling w biznesie

« wróć

Po intensywnej pracy warsztatowej z zespołem niezwykle kreatywnych sprzedawców wspólnie podsumowaliśmy najważniejsze kwestie, absolutne must have, gdy zabieramy się za wykorzystywanie storytellingu w biznesie! 

 

Podzielimy się z Wami fiszką z warsztatu!

 

 

Słówko wstępu…

Storytelling  to sztuka świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor. 

Często nie pamiętamy tytułu filmu, ani roku produkcji, ani reżysera czy nawet nazwisk aktorów lub całej fabuły, ale świetnie pamiętamy konkretne sceny z filmów, które nas poruszyły... 

 

Krótkie ćwiczenie - czy wiesz skąd są te cytaty?  Jestem pewna, że tak!

„Niech moc będzie z Tobą.”

„I’ll be back.”

„To żyje! To żyje!”

„Bunkrów nie ma, ale też jest zajebiście.” 

„You talking to me? „ 

 

Czy wiecie, że…

  • jest  to najskuteczniejsze narzędzie komunikacji od 100 tysięcy lat,
  • w przywództwie i zarządzaniu stosowane od kilku tysięcy lat, 
  • w content marketingu już od ponad 120 lat
  • w biznesie na świecie storytellingowa hossa trwa od ponad 40 lat (IBM, Apple, Coca-Cola, Honda, Mariott, Xerox, czy John Deere)
  • na polskim rynku ta hossa właśnie się zaczyna i storytellingowe narzędzia wykorzystują już m.in. Tymbark, Żywiec, Wedel 

 

3 kluczowe kwestie!


1. Zasada 3xS 

STORY - Jaki jest cel Twojej opowieści?

STRUKTURA - Co musi się w niej znaleźć i w jakiej kolejności?

SPOSÓB - Jak opowiadać, jak budować więzi, jak wywoływać emocje?

 

Strategiczna opowieść ma przesłanie. Wybierasz ją, bo najlepiej zilustruje tę ważną myśl, którą masz do przekazania. Dopiero kiedy już wiesz, co chcesz powiedzieć, szukasz w Twojej przeszłości takiej opowieści, która będzie ilustracją tego przesłania! 

 

2.  Nie „WHAT?” ale „WHY?”! 

Simon Sinek: Ludzie nie kupują tego co robisz, ale dlaczego to robisz. 

Kiedy pokazujemy ludziom, jak ważne jest dla nas to, co robimy, jak wielka to jest nasza pasja, to ludzie dużo chętniej pójdą naszą drogą. Po prostu jest większe prawdopodobieństwo, że nam zaufają.

 

3. Zaufanie i relacja

W opowieściach przede wszystkim chodzi o zbudowanie relacji. Kiedy pokazujesz kawałek siebie, pokazujesz też drugiemu człowiekowi, czy warto Tobie zaufać. Kiedy pokażesz autentyczny kawałek siebie, zobaczysz, jak zbuduje się między Wami emocjonalna więź. Ta osoba Cię po prostu polubi. Ciebie i Twoją firmę. I nie pójdzie za pierwszą lepszą obniżką cen do konkurencji.

 

 

PAMIĘTAJ! Kiedy opowiadasz o swoich klientach to tak naprawdę opowiadasz też o Twojej firmie. Twoja opowieść  to Twoja firma. Marka to Ty.

 

Zapraszam na warsztaty kreatywne z tworzenia opowieści dla biznesu!

Iwona Golonko, Prezeska Maroney