9 błędów Menedżera

« wróć

PIERWSZA KATEGORIA BŁĘDÓW MENEDŻERA: Nie pozwalam na siebie wpływać


1# błąd Nie zachęcam zespołu do udzielania mi feedbacku. Nie chcę ich stresować.
By mieć wpływ na innych, musimy pozwalać wpływać na siebie – dzieje się to dzięki przyjmowaniu informacji zwrotnych.


2# błąd Krytykę odbieram jako atak i reaguję od razu.
Boisz się oceny? Ten, kto przyjmuje informację zwrotną to człowiek z bagażem doświadczeń, emocji, nawyków i mechanizmów obronnych, które w takich chwilach automatycznie, naturalnie dochodzą do głosu. Najpierw chcemy zrozumieć problem, więc skupiamy się na czystej informacji. To, co słyszymy wzbudza emocje. Może pojawić się strach. Działa adrenalina, dalej rośnie tętno i spada nasze zaufanie do rozmówcy. Jeśli damy się porwać emocjom to już nie przyjmujemy tego, co się do nas mówi, słyszymy wybiórczo lub odbieramy tendencyjnie.

3# błąd Rzadko udzielam feedbacku – tylko gdy już absolutnie muszę.
Feedback to próba tolerancji różnic, „crash test” inteligencji emocjonalnej – dla obu stron. Na warsztacie znajdziesz odpowiedź na pytanie „Jak konstruktywnie nie tylko przyjąć feedback, ale też go dać?”


DRUGA KATEGORIA BŁĘDÓW MENEDŻERA: (Nie) Deleguję


4 # błąd Deleguję, choć mam wątpliwości czy ta osoba sobie poradzi.
Ponieważ odpowiedzialność za całość nadal spoczywa na szefie, część dotycząca określonego fragmentu, która została oddana w inne ręce wymaga kontroli. Efektywny menedżer nie może nie ufać pracownikom. Nie ma tu miejsca na: „czy on na pewno sobie poradzi”. Okaż pracownikowi zaufanie i daj do zrozumienia, że wierzysz w jego umiejętności i kompetencje.


5 # błąd Deleguję głównie to, na co ja nie mam czasu.
Twój podwładny może okazać się lepszym negocjatorem od Ciebie. Możesz coś zdelegować? Najpierw poszukaj odpowiedniej osoby. Możesz też dzięki temu podnieść jej kompetencje i zyskać wdzięczność za możliwość rozwoju. Nadal to ty jesteś odpowiedzialny - nie zrzucaj odpowiedzialności za kluczowe zadania na niedoświadczonych pracowników.


6 # błąd Czekam, aż pojawi się informacja o wykonanym zadaniu.
Wyznaczenie zadania nie oznacza jeszcze, że zostało ono wykonane. Dlatego mądry szef nie może sobie pozwolić na całkowite ignorowanie tego, co zlecił podwładnemu. Nawet najlepszy pracownik może się przecież pomylić. Na warsztacie odpowiemy na pytanie: Jak? Co? Komu? Kiedy? delegować efektywnie i w jaki sposób skorygować błędy?


TRZCIA KATEGORIA BŁĘDÓW MENEDŻERA: Cele? No mam...


7 # błąd Cele nie zawsze muszą być dokładnie określone. Moi ludzie wiedzą, o co chodzi.
Kluczowym etapem procesu planowania, przez jaki przechodzisz jako menedżer, jest ustalanie celów i zadań, ich mierników i terminów realizacji, które łącznie stanowią kryteria oceny rezultatów. Ustalając cel, używaj przede wszystkim równoważników zdań określających np.: przychody, udział w rynku, wzrost sprzedaży, optymalizację kosztów, sprzedaż na poziomie....
Ustalając zadanie, używaj przede wszystkim czasowników w formie dokonanej takich, jak np.: zwiększyć, obniżyć, przygotować, rozliczyć, opracować, wdrożyć.


8 # błąd Wolę sam ustalić cel pracownikowi i go poinformować.
Jeżeli pracownik ma odpowiednią wiedzę, umiejętności, doświadczenie, by zaproponować cele pozwól mu na to. Najpierw pracownik proponuje swoje cele, a ty je akceptujesz, bądź następuje dyskusja i dojście do konsensusu. Co Ci to da? Zaangażowanie pracownika w realizacje celów na poziomie 100%. Takie podejście wymaga dokładnego zaplanowania, odpowiednich przygotowań, wysokich umiejętności menedżerskich.


9# błąd Mam swój cel - chcę się rozwijać!
Gdzie jest specyfika Twojego celu? Musisz dokładnie określić swój cel i wiedzieć czego chcesz. Do tego warto, aby był on jak najbardziej szczegółowy. Często ludzie mówią, że chcą samochód, ale jaki? Kolor, marka, wyposażenie – to wszystko musisz wiedzieć, aby dokładnie określić cel. Musisz wiedzieć, czy Twój cel można jakoś zmierzyć i zobaczyć jak idzie progres, czy idziesz naprzód czy stoisz w miejscu.


Zdarza Ci się popełniać te błędy?
Chcesz przestać to robić?

Chcesz rozwijać swoje kompetencje menedżerskie?

Przyjdź na warsztat.
Zobacz co jest Twoją mocną stroną.
Zobacz nad czym powinieneś pracować.


Poćwicz z trenerem i grupą!

Ruszamy z kolejną edycją naszego warsztatu otwartego Vademecum Menadżera!
Najbliższy termin to 26-27 października.
W tej edycji mamy specjalny prezent – Uczestnicy otrzymają dostęp do e-learningowego modułu uzupełniającego warsztat na naszej platformie eduPROFIT!


Jest to warsztat dedykowany osobom przygotowującym się do pełnienia roli menedżera oraz menedżerom, którzy chcą usystematyzować swoją wiedzę i uzupełnić kompetencje.


Dlaczego warto?
1. Bo codzienne błędy menedżera to codzienna strata dla organizacji.
2. Bo rozwój następuje tylko przez praktykę.
3. Bo ten warsztat poleca już 300 menedżerów.

4. Vademecum Menedżera to:

  • praktyczne przećwiczenie umiejętności

podczas realnych case study, scenek role-play – następuje trening umiejętności np. udzielania informacji zwrotnej, korygowania, przekazywania celów i delegowania, przećwiczenie nowych, związanych z przywództwem zachowań

  • narzędzia do natychmiastowego zastosowania

praktyczne wykorzystanie metod zarządzania i egzekwowania zadań, zebranie wskazówek dotyczących planowania, motywowania i budowania własnego autorytetu

  • wymiana doświadczeń

zarówno z innymi uczestnikami, jak i z doświadczonym biznesowo trenerem, sesje informacji zwrotnej od trenera i grupy, diagnoza mocnych stron oraz obszarów do rozwoju


Warsztat poprowadzi wysoko oceniony w poprzednich edycjach - Krzysztof Stefaniak.